Com és que al nostre institut, treballant tant com treballem tots i totes, tenim la sensació que en acabar 4t ESO, no tot l’alumnat ha desenvolupat les capacitats ni ha adquirit les competències bàsiques prou bé, per a què li serveixin per continuar aprenent al llarg de tota la seva vida?
La pregunta és llarga però no la sé escurçar…
Riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing: pleguem, canviem d’aula, de passadís o de pis, canviem de persones, canviem de recursos didàctics, canviem de feina… i de pressa però “sense córrer ni cridar”, tornem a començar.
Això ho fèiem trenta vegades cada setmana lectiva l’alumnat i el professorat del centre, fins el curs passat.
Al maig del 2010 al Manuel de Montsuar, les obres de remodelació de l’edifici ja veien el seu acabament, els equipaments TAC arribaven a totes les aules i l’alumnat de primer venia amb el portable a la motxil·la … era el moment de fer un altre pas que donés qualitat pedagògica a la tasca educativa. Prèvia proposta, debat i reflexió, vem decidir fer un canvi, un canvi important metodològic i organitzatiu. Ens vem proposar desenvolupar les capacitats dels nostres alumnes fent-los treballar competencialment en tasques intradisciplinars, amb una estructura horària i organitzativa diferent, que permetés augmentar el temps de treball efectiu de tot l’alumnat durant l’horari lectiu.
Planificació, generació d’idees, debat, consens, presa de decisions, disseny i redacció de les Tasques que haurien de realitzar els alumnes. Això és el que vem fer al juliol 2010, al desembre 2010 i a l’abril 2011 durant les vacances. Al setembre i al llarg del curs: execució del projecte “Treball per Tasques” a les aules amb tot l’alumnat que començava 1r ESO el curs 2010-2011.
Més ordre i silenci als passadissos, menys incidències a les aules, més participació i cooperació entre alumnes, suma d’esforços i ajut entre professors, menys estrès general, millors resultats en cada avaluació, més satisfacció en totes les parts… i un “hem après tant!!” dels alumnes a final de curs, és el que vem obtenir.
Avui a 22 d’octubre de 2011, el Treball per Tasques que vam començar a 1r d’ESO -hi participen més departaments didàctics i s’hi dediquen més hores lectives setmanals- i es porta a terme també a 2n d’ESO.
Tot un repte per aquest curs que comença i un “Sí, podem” del col·lectiu del Montsuar.
Ho hem fet així:
Organització horària
-
Cada departament que hi participa, destina les hores setmanals que considera adequades a la “bossa de TxT”.
-
Les hores de TxT s’ajunten de dues en dues per a fer una franja ininterrompuda, preferentment abans del pati.
-
Els desdoblaments de Ciències naturals es combinen amb els de Tecnologia. La meitat d’alumnes del grup classe fan dues hores seguides al laboratori CN i l’altra meitat a l’aula TEC. Repeteixen cada quinze dies, i va molt bé que es facin a les tardes.
-
Les dues hores d’Educació física també es fan seguides i preferentment a les tardes.
Treball competencial i interdisciplinari:
-
Amb el calendari de curs a la mà, establim quatre o cinc períodes d’unes sis setmanes de durada en els quals treballarem les diferents UDIs (Unitat Didàctica Integrada). Entre mig de cada UDI deixem una o dues setmanes “de descans” per reajustaments.
-
Proposem títols per a les UDI -de manera que hi poguem relacionar els continguts curriculars- i decidim quines farem durant tot el curs.
-
Dintre de cada UDI, definim la Tasca a fer, com la comencem i com l’acabem. Consensuem l’organització de l’escenari (aula ordinària, específica o altre) -treball individual, en gran grup, en parelles o en equips petits-, i establim els Instruments d’avaluació -observació a l’aula, portfolis, autoavaluacions, coavaluacions, productes finals-.
-
Per àmbits, dissenyem les activitats que formen part de la Tasca integrant les Competències que volem treballar amb els alumnes, per aconseguir els Objectius didàctics que ens hem marcat -Criteris d’avaluació + Continguts + Objectius d’àrea-, i definim Indicadors per avaluar-ne el grau d’assoliment.
-
Per àmbits o matèries, busquem recursos didàctics i redactem activitats per a cada sessió lectiva -construïm la Tasca- i ho anem penjant tot al curs moodle de TxT.
-
Ho portem a terme amb els grups classe. Prioritzem que la sessió lectiva sigui exitosa ! Tots i totes han de fer les activitats, evidentment hi haurà diferents ritmes de treball i nivells de qualitat de la feina feta; correspon al docent, gestionar la classe per a què la sessió sigui profitosa per a tothom -tant pels alumnes amb mancances com pels alumnes amb altes capacitats-. Si no s’acaba allò que s’havia previst, es mana per casa i/o es continua el dia següent, procurant que no es quedi per fer el què s’ha començat. Organització i coordinació entre profes, col·laboració amb els alumnes i sobre tot optimisme i sentit comú de tots.
Bé, així és com funcionem al “Treball per Tasques” al Manuel de Montsuar !
Pot semblar difícil o complicat … però tal com els diem sovint als alumnes: “si es fa amb ganes i dedicació, s’aconsegueix” . L’experiència viscuda el curs passat va ser molt bona i engrescadora per l’agradable sensació de la feina ben feta.
Així ho vivim i així ho hem explicat.
Moltes gràcies a tots els que ho feu possible,
L’Equip impulsor del TxT de l’Institut Manuel de Montsuar.
Per exemple, aquestes són les que estem fent:
TxT 1r ESO
|
TxT 2n ESO
|
UDI
|
Tasca
|
Producte final
|
UDI
|
Tasca
|
Producte final
|
L’aigua
|
Resposta a Zagma
|
Fulletó i Portfoli
|
Necessitats humanes
|
Mercadet de valors
|
Portfoli i paradeta al mercat
|
Els Materials
|
Exposició: el Coltan, som consumidors responsables?
|
Portfoli i
Visita guiada
|
Restaurant de bona cuina
|
Concurs “estrelles Montsuarin”
|
Portfoli i representació teatral
|
L’Univers
|
Diari
|
Portfoli i Exposició oral
|
Viatgem pel món
|
|
|
Cultures del món
|
Viatge
|
Portfoli i Mapa mundi
|
La ciutat, un ecosistema
|
|
|
Paisatge de Lleida
|
El problema del Jaume
|
Portfoli i Debat
|